Action Learning
„Action Learning to proces rozwiązywania problemów i rozwoju umiejętności liderskich w małej grupie osób pracujących nad realnym problemem, podejmujących działania i jednocześnie uczących się indywidualnie, zespołowo i na poziomie całej firmy” – prof. Michael Marquardt, założyciel WIAL (World Institute For Action Learning).
6 kluczowych komponentów Action Learning
1. Problem
- Rzeczywisty, aktualny, nierozwiązany
- Ważny i pilny
- Złożony
- Własny (na który mamy bezpośredni wpływ)
2. Grupa
- 4-8 osób
- Osoby z wewnątrz i zewnątrz
- Różnorodność (osoby mające różny poziom wiedzy związany z problemem)
3. Pytania
- Powodują skupienie i wychodzenie poza schemat
- Umożliwiają głęboką refleksję
- Podważają utarte założenia, uniemożliwiające nowe i skuteczniejsze działanie
- Wydobywają na powierzchnię użyteczne informacje
- Prowadzą do przełomowego myślenia
- Zawierają klucze do drzwi wyjątkowych rozwiązań
4. Opracowanie strategii i wdrożenie działań
- Sesje Action Learning kończą się konkretnym planem działania, który jest wdrażany
5. Uczenie się
- Na poziomie indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym
- Uczenie się = wiedza zaprogramowana x pytania x refleksja
6. Coach
- Zapewnia obiektywność
- Zapewnia sprawiedliwość
- Dla o równowagę pomiędzy rozwiązaniem problemu a uczeniem się
- Traktuje zespół po partnersku, nie wywyższa się
- Jest wzorem umiejętności liderskich
- Pokazuje swoją wiarę w zespół
Action Learning znajduje zastosowanie przy rozwiązywaniu problemów, jak również doskonaleniu umiejętności liderskich, rozwoju zespołów, talentów, zwiększaniu samoświadomości, przy zmianie kultury organizacyjnej i budowaniu organizacji uczących się. Inne korzyści z Action Learning w porównaniu do typowego rozwiązywania problemów:
Typowe rozwiązywanie problemów
- Praca na symptomach problemu
- Powierzchowne rozwiązania
- Tylko eksperci = myślenie schematyczne
- Ograniczony rozwój zespołu
- Nieunikniona faza konfliktu
Action Learning
- Praca na przyczynach i symptomach problemu
- Przełomowe rozwiązania
- Różnorodność w grupie = myślenie innowacyjne
- Wielokierunkowy rozwój zespołu
- Rozwój zespołu bez fazy konfliktu
Nasze kompetencje
Paweł Chabros prowadzi sesje Action Learning od 2016 roku, po ukończeniu 2-dniowego szkolenia Action Learning Foundations zorganizowanego przez WIAL. Bardzo wierzymy w tę wspaniałą metodę, podobnie jak tysiące klientów na całym świecie, którzy z niej korzystają.