Action Learning

„Action Learning to proces rozwiązywania problemów i rozwoju umiejętności liderskich w małej grupie osób pracujących nad realnym problemem, podejmujących działania i jednocześnie uczących się indywidualnie, zespołowo i na poziomie całej firmy” –  prof. Michael Marquardt, założyciel WIAL (World Institute For Action Learning).

6 kluczowych komponentów Action Learning

1. Problem

  • Rzeczywisty, aktualny, nierozwiązany
  • Ważny i pilny
  • Złożony
  • Własny (na który mamy bezpośredni wpływ)

2. Grupa

  • 4-8 osób
  • Osoby z wewnątrz i zewnątrz
  • Różnorodność (osoby mające różny poziom wiedzy związany z problemem)

3. Pytania 

  • Powodują skupienie i wychodzenie poza schemat
  • Umożliwiają głęboką refleksję
  • Podważają utarte założenia, uniemożliwiające nowe i skuteczniejsze działanie
  • Wydobywają na powierzchnię użyteczne informacje
  • Prowadzą do przełomowego myślenia
  • Zawierają klucze do drzwi wyjątkowych rozwiązań

4. Opracowanie strategii i wdrożenie działań

  • Sesje Action Learning kończą się konkretnym planem działania, który jest wdrażany

5. Uczenie się

  • Na poziomie indywidualnym, zespołowym i organizacyjnym
  • Uczenie się  = wiedza zaprogramowana x pytania x refleksja

6. Coach

  • Zapewnia obiektywność
  • Zapewnia sprawiedliwość
  • Dla o równowagę pomiędzy rozwiązaniem problemu a uczeniem się
  • Traktuje zespół po partnersku, nie wywyższa się
  • Jest wzorem umiejętności liderskich
  • Pokazuje swoją wiarę w zespół

Action Learning znajduje zastosowanie przy rozwiązywaniu problemów, jak również doskonaleniu umiejętności liderskich, rozwoju zespołów, talentów, zwiększaniu samoświadomości, przy zmianie kultury organizacyjnej i budowaniu organizacji uczących się. Inne korzyści z Action Learning w porównaniu do typowego rozwiązywania problemów:

Typowe rozwiązywanie problemów

  • Praca na symptomach problemu
  • Powierzchowne rozwiązania
  • Tylko eksperci = myślenie schematyczne
  • Ograniczony rozwój zespołu
  • Nieunikniona faza konfliktu

Action Learning

  • Praca na przyczynach i symptomach problemu
  • Przełomowe rozwiązania
  • Różnorodność w grupie = myślenie innowacyjne
  • Wielokierunkowy rozwój zespołu
  • Rozwój zespołu bez fazy konfliktu

Nasze kompetencje

Paweł Chabros prowadzi sesje Action Learning od 2016 roku, po ukończeniu 2-dniowego szkolenia Action Learning Foundations zorganizowanego przez WIAL. Bardzo wierzymy w tę wspaniałą metodę, podobnie jak tysiące klientów na całym świecie, którzy z niej korzystają.